maanantai 13. maaliskuuta 2017

#tietopakkauspostaus osa 1: Haflingerit

Moi! Siitä onkin jo hetki kun kirjoittelin viimeksi. Tämän päivän postaus on blogini uuden postaussarjan ensimmäinen postaus! Postaussarjan nimi on #tietopakkauspostaus. Sarjan ensimmäisessä osassa pääsette tutustumaan tarkemmin Haflingereihin! Haflingereista meille kertoo Pauliina Tasala, jolle olen esittänyt 9 kysymystä. Aloitetaan siis vain!


#tietopakkauspostaus
Osa 1: Haflingerit
Haflinger-ruuna Kuu

1. Kerro itsestäsi hieman.
- Olen Pauliina Tasala, 16-vuotias tyttö Tampereen seudulta. Olen harrastanut ratsastusta 7,5 vuotta ja käynyt sen ajan ratsastuskoulussa tunneilla. Sen lisäksi minulla on ollut kolme vuokraponia, joilla olen valmentautunut ja kisannut. Tällä hetkellä minulla on vuokraponina haflinger-ruuna Kuu. Kuun lisäksi minulla on osaomistuksessa ravishetlanninponi.
2. Kerro haflingereista rotuna. Minkä luonteisten haflingereiden kanssa sinä olet päässyt toimimaan?
- Haflingerit ovat rotuna aika omanlaisensa. Niiden kanssa ei tule tylsää hetkeä, mutta niiden kanssa tarvitsee myös huumoria. Ne ovat kuitenkin todella kilttejä pääpiirteittäin, ja myös todella näyttäviä. Itse olen ollut kahden haflingerin kanssa tekemisissä, toisen, eli Kuun kanssa enemmän. Kuu onkin luonteeltaan juuri sellainen jonka kanssa tarvitsee huumoria, mutta todella kiltti. Se on seurallinen ja sen kanssa on kiva tehdä maastakäsittelyä, sillä se oppii nopeasti. Ratsastettaessa huumoria ponin kanssa tarvitsee eniten, koska välillä menee täydellisesti, välillä pelätään kaikkea ja keksitään omia virikkeitä. Riippuu aivan päivästä ja millä tuulella poni sattuu olemaan. Tiedän myös muutaman muun haflingerin, jotka ovat täsmälleen tuollaisia, eli tuo on kai haflingerin ominaisluonne.
3. Tiedät haflingereista melko paljon! Millainen tausta sinulla on niiden kanssa?
- Ensimmäisen haflingerin tapasin muutama vuosi sitten leirillä. Sen kanssa en juurikaan tehnyt ihmeempiä, ratsastin vain muutaman kerran. Kuun myötä kuitenkin olen nyt ollut puolitoistavuotta haflingerin kanssa tekemisissä melkein joka päivä viikossa. Siinä kyllä oppii tuntemaan rodun tosi hyvin, varsinkin kun blogin kautta olen juurikin seurannut paria muuta haflingeriä.
4. Onko haflinger lempi hevosrotusi? Jos on, niin miksi?
- Nykyään haflingeristä on kyllä tullut lempi hevosrotuni. Ehkä juuri sen luonteen ja persoonallisuuden takia. Yksi syy on myös se, että se on niin monikäyttöinen, ja se sopii melkein lajiin kuin lajiin, ja siis monipuoliseen harrastamiseen ja kisailuun. Haflingerit ovat myös todella hienon näköisiä!
5. Oletko kisannut monestikin haflingereillä? Millaisissa kisoissa?
- Kyllä, kisaan Kuun kanssa aktiivisesti esteillä, ja koulussakin välillä. Kuu on tavallaan myös minun projektiponi. Vuokrauksen alussa se ei osannut kauheasti mitään ihmeellistä. Noin vuosi sitten aloitettiinkin Kuun totuttaminen estekisoihin alkaen tietysti ristikkoluokasta. Kunnollinen kisaaminen aloitettiin vasta syksyllä ja nyt kisaamme esteillä kasikymppiä ja koulussa HeC/HeB tavoitteellisesti. Tähtäimessä meillä onkin aluevalmennukset ja monet isot kisat, kuten Hangon Sea Horse Week.


Pauliina ja Kuu

 6. Miksi jokaisen pitäisi joskus päästä kokeilemaan haflingeriä?
- Sen takia, koska niillä on ratsastettaessa todella hienot askeleet! Myös siksi, että moni pääsisi huomaamaan haflingereiden ihanan ja persoonallisen luonteen.
7. Pidätkö blogia? Mitä se käsittelee?
- Juu, pidän blogia nimeltä Raketilla Kuuhun. Se käsittelee lähinnä minun ja Kuun arkea, eli kisoja, treenejä ja maastakäsittelyä onnistumisineen ja epäonnistumisineen. Välillä blogissa esiintyy myös ravishetlanninponini Leenu, jonka kanssa tarkoituksena minulla on ajaa poniravikortti ja startata. Teen myös välillä video-, sekä erikoispostauksia.
8. Mikä kiehtoo sinua kaikista eniten haflingereissä?
- Haflingereissä kiehtoo ehkä eniten niiden seurallisuus. Niitä on siis yleisesti helppo käsitellä ja tehdä maastakäsin juttuja, sekä niiden ihmisystävällisyys. Ainakin Kuu tykkää vain olla, ja rapsutella takaisin karsinassa. Minua kiehtoo myös hafejen monikäyttöisyys, sillä ne ovat mainioita niin este-, kuin kouluratsastuksessakin, sekä ne soveltuvat myös hieman erilaisimpiin lajeihin. Yksi seikka, joka haflingereissa on myös kiehtovaa, on ulkonäkö. Ne ovat todella kauniita väritykseltään, sekä ulkomuodoltaan.
9. Onko sinulla vielä jotain muuta jota haluaisit kertoa?
- Ei minulla varmaan ole, ainakaan ei tule nyt mitään mieleen.
Pauliina ja Kuu

Kiitos kun luit tämän postauksen! Toivottavasti se oli mieluinen ja ryhdyit lukijaksikin.
Minua ja hevostouhuilujani voi seurata instgarmissa @pihlajaislanninhevoset
Iso kiitos myös Pauliinalle siitä, että hän suostui haastatteluun ja kertomaan haflingereista!
Kivaa alkuviikkoa kaikille! Minun viikko alkoi poikkeuksellisen loistavasti! Voitin Kaisan Muuliprojekti-blogin arvonnasta 2 lippua Helsinki Horse Fairiin eli HHF:ään! Ihan käsittämätöntä! En ole ikinä voittanut ennen missään arvonnassa! No, kerta se on ensimmäinenkin. Kiitos paljon Kaisalle!
Kivaa alkuviikkoa! -Pihla
Kertokaa ihmeessä mielipide tästä postauksesta, kiinnostaisiko postaus HHF:ästä, sekä saitteko lisää tietoa haflingereistä tämän postauksen avulla?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kysytyimpien vastaukset:
-Muokkaan blogin kuvat Adobe Lightroom CC -sovelluksella
-Blogin kuvat on otettu Canon EOS 1300D:llä ja iPhone 6:lla
-Mikään blogissa esiintyvistä hevosista ei ole omistuksessani

Muista kommentoidessasi olla asiallinen! Positiiviset kommentit piristävät kirjoittajan päivää, mutta rakentava palaute on ehdottomasti tervetullutta, kunhan et lähde haukkumaan ketään tai mitään.